CARA ELAK PERUT BERBUNYI PADA BULAN PUASA

Bulan puasa ni rasa nak duduk jauh-jauh dari orang kan, bukan apa, kadang-kadang perut bunyi 'Krek krok krok'.  Malunya sis, tambah-tambah kalau orang tepi belakang depan semua dengar . Alamak!  Tapi alhamdulillah tahun ini tidak lagi, sebab sis ikut tips-tips Elak Perut Berbunyi Pada Bulan Puasa ni.


1.  MAKAN MAKANAN BERAT KETIKA SAHUR 


Image result for makanan berat

Makan makanan berat ketika sahur seperti nasi, roti, daging, telur, ayam atau lebih mudah, wajib makan makanan berkarbohidrat dan protein. Karbohidrat dan protein memberi tenaga dan menguatkan anda sepanjang hari dan membuatkan anda kenyang.

2.  LETAKKAN BARANG DI PERUT 

Related image

Letakkan barang di perut seperti beg di atas riba atau memberatkan perut dengan sesuatu seperti meletakkan bantal di atas perut ketika buat kerja di ofis. Perut akan terasa berat dan tidak berbunyi.  Pernah dengar kisah Nabi SAW yang ikat perutnya dengan batu ketika lapar? Tidak perlu anda ikat perut anda, cuma ketahui lah bahawa barang yang menutup perut membuatkan perut anda tidak berbunyi dan lapar, Cukuplah sekadar letak barang di perut seperti beg dan sebagainya.  Kalau tak rasa lapar, maka tak rasalah nikmat berpuasa kan :)


3. WAJIB MINUM AIR BANYAK 

Image result for air masak
Wajib minum air banyak sebelum imsak. Tidaklah minum air sampai kembung perut tu, cuma perlu minum air lebih dari segelas. Contoh, makan nasi dan minuk air. Kemudian, sebelum imsak, jangan lupa minum air sekali lagi. Amalkan setiap hari. 


4.  MAKAN MAKANAN, KUNYAH SEHINGGA HANCUR 

Image result for kunyah makanan hancur
Makan makanan dengan cara kunyah sehingga hancur supaya lebih mudah dihadamkan di sistem penghadaman dan pencernaan. Nabi Saw pun makan kunyah sehingga 40kali. Ia bukan sahaja akan memenuhi ruang perut anda sehari, tetapi juga dapat elakkan daripada berlakunya pedih ulu hati, sebu perut dan dada dan sebagainya.


5.  AMALKAN MAKAN MADU, KURMA DAN HABBATUSSAUDA. 

Related image
Amalkan makan madu, kurma dan habbatussauda.  Makanan sunnah Nabi Saw seperti kurma sering kita temui di bulan puasa, tapi jarang pula kita amalkan habbatussauda dan madu, sedangkan itu juga makanan sunnah. Gabungan ketiga2 makanan sunnah ini akan buatkan anda lebih bertenaga dan kenyang sepanjang hari!


ANTARA BUAH BUAHAN dan MAKANAN yang ELOK DI AMALKAN pada bulan RAMADHAN


🍯Madu🍑Delima🌰Kurma 🍶Habbatussauda🥐 Kunyit🥐 Ginseng🍒Acai berry🌱Kacip fatimah🌱Pueraria Mirifica







JUS AIMRA'A mengandungi makanan sunnah dan herba terpilih seperti di atas🍷






ANDA AKAN LEBIH


💪Bertenaga dan cergas
⇨Cantik dan sihat sentiasa
⇒Segar dan lembab kulit dan dalaman
⇁Mempunyai aura positif sepanjang hari
👙Badan dan eset menarik
💃 Kekal aktif dan ceria sepanjang hari!



🎀 Keputihan tiada lagi

🎀 Kepenatan keletihan tiada lagi

🎀 Kulit kusam dan bermasalah kurang dan tiada

🎀 Kolestrol dan lemak jahat hilang dan hilang diam2

🎀 Payudara dan punggung naik! auuuuuwwww

🎀 Masalah hormon tidak stabil no more

🎀 Pendarahan gugur dan period berlebihan, pendarahan selepas bersama suami tiada lagi! Miss vee jadi kuat, ketat,  padat!

🎀 Tingkatkan susu ibu!!!






Apa lagi kalau bukan,


Jus Aimra'a.


Wasap:  http://jusaimraa.wasap.my atau 0124746867

Catat Ulasan

0 Ulasan